Ensimmäisenä tehtävänä oli valita 2 eri sosiaalista mediaa, toinen jo entuudestaan tuttu mutta toisen piti olla uusi. Olen käyttänyt sosiaalista mediaa jo lähes 10 vuotta, satun olemaan sen verran nuorta sukupolvea että some on aina kuulunut luonnollisena osana esimerkiksi ystävieni ja muiden kanssa kommunikoimiseen. Tällä hetkellä minulla on käytössä ainoastaan Facebook ja Instagram, sillä ystäväpiirissäni on ollut paljon puhetta someriippuvuudesta ja sen vaikutuksista, joten olen ollut parin kaverini kanssa ns. somelakossa. Tällä hetkellä minulla on siis tunnukset lähinnä harrastuksieni takia sekä kaukaisempien tuttavien kanssa yhteydenpitoa varten, muuten julkaisen mitään harvakseltaan. Näistä tutuista sovelluksista päätin valita Instagramin, sillä sen käyttö on minulle tutumpaa.

Vieraista sosiaalisen median sovelluksista päädyin valitsemaan Snapchatin. Melkein kaikki nuoremmista ystävistäni kuuluvat siihen ja olen saanut monesti kuittailua miksi minä en, kaikkihan siellä ovat. Mielestäni se vaikuttaa melko hankalalta käyttää, mutta ystäväni lupasivat opastaa sekä minua kiinnostaa kyllä nähdä mitä sieltä löytyy ja miten se mahdollsesti toimisi työyhteisöjen työvälineenä, jos siellä ovat kaikki niin miksei myös työyhteisötkin. Lisäksi Snapchatin käyttöympäristö on mielenkiintoinen, viestit ja kuvat poistuvat sen jälkeen kun seuraajat ovat nähneet sen. Toki viesteistä voi ottaa screenshotin eli tallentaa näyttökuvan, mutta siitäkin tulee ilmoitus viestin lähettäjälle. Saa nähdä miten itse onnistun oppimaan käyttämään sovellusta, päivitystä on siis pian tulossa joten pysykää kuulolla!

Lotta